|
|
Reclame wddtu misleidend
Gang naar reclamecodecommissie succes voor
oprichter CKC
Amstelveen, 25 maart 2008
Vandaag heeft de reclamecodecommissie uitspraak gedaan
in de zaak tegen de radioreclame van "wilde dieren de tent uit" (wddtu)
welke in december 2007 was aangespannen door de oprichter van de
Commissie Klassiek Circus. De reclamespot waarin "het leven van Buba"
wordt beschreven is misleidend en de reclamecodecommissie verbiedt deze
reclamespot en deze wijze van reclame maken.
In de aanloop naar de kerstcircussen laat 'wilde dieren de tent uit'
drie reclamespotjes maken.
Een lange spot van 20 seconden met de tekst 'Eenzame
opsluiting, gepropt in een vrachtwagen, een paar meter levensruimte.
Dat is het leven van olifant Buba, 1 van de ongeveer 250 wilde dieren
die in Nederland nog in circussen worden misbruikt. Is dat nu
beschaving? Wilde dieren de tent uit punt nl!'
Een kortere spot van 15 seconden met de tekst 'Ongeveer 250
wilde dieren worden in Nederland nog misbruikt in een circus. Is dat
nou beschaving? Help deze dieren, ga naar wilde dieren de tent uit punt
nl!'
En tenslotte een reminder van 10 seconden 'Ongeveer 250 wilde
dieren worden in Nederland nog misbruikt in een circus. Is dat nou
beschaving? Wilde dieren de tent uit punt nl!'
Over de reclamespotjes regent het klachten bij de Club van
Circusvrienden Nederland. Enkele actieve leden nemen het initiatief om
wddtu tegen te spreken en de gang naar de reclamecodecommissie wordt
gemaakt. En zoals uit de uitspraak van de reclamecodecommissie blijkt,
met succes.
De meeste uitlatingen van wddtu vallen onder de vrijheid van
meningsuiting. De spotjes van 10 en 15 seconden zijn daar, naar het
oordeel van de reclamecodecommissie, redelijke voorbeelden van. De
lange spot bevat echter grove leugens over het leven van de echt
bestaande olifant Buba. De reclamecodecommissie
verbiedt de lange radiospot en daarmee verliezen de twee korte spotjes
hun draagkracht.
Op hun eigen website laat de woordvoerder van wddtu, Jeroen van
Kernebeek, teleurgesteld weten dat hun lange reclamespotje uitgerekend
op het aspect van dierwelzijn als misleidend wordt bestempeld. Ons
verbaast het niets: Eerlijk duurt ook in 2008 nog steeds het langst...
|
|