Commissie Klassiek Circus
informeert politiek en publiek

 
 

   
 

 
 

 
   

Reclame wddtu misleidend

Gang naar reclamecodecommissie succes voor oprichter CKC

Amstelveen, 25 maart 2008


Vandaag heeft de reclamecodecommissie uitspraak gedaan in de zaak tegen de radioreclame van "wilde dieren de tent uit" (wddtu) welke in december 2007 was aangespannen door de oprichter van de Commissie Klassiek Circus. De reclamespot waarin "het leven van Buba" wordt beschreven is misleidend en de reclamecodecommissie verbiedt deze reclamespot en deze wijze van reclame maken.

In de aanloop naar de kerstcircussen laat 'wilde dieren de tent uit' drie reclamespotjes maken.

Een lange spot van 20 seconden met de tekst 'Eenzame opsluiting, gepropt in een vrachtwagen, een paar meter levensruimte. Dat is het leven van olifant Buba, 1 van de ongeveer 250 wilde dieren die in Nederland nog in circussen worden misbruikt. Is dat nu beschaving? Wilde dieren de tent uit punt nl!'

Een kortere spot van 15 seconden met de tekst 'Ongeveer 250 wilde dieren worden in Nederland nog misbruikt in een circus. Is dat nou beschaving? Help deze dieren, ga naar wilde dieren de tent uit punt nl!'

En tenslotte een reminder van 10 seconden 'Ongeveer 250 wilde dieren worden in Nederland nog misbruikt in een circus. Is dat nou beschaving? Wilde dieren de tent uit punt nl!'


Over de reclamespotjes regent het klachten bij de Club van Circusvrienden Nederland. Enkele actieve leden nemen het initiatief om wddtu tegen te spreken en de gang naar de reclamecodecommissie wordt gemaakt. En zoals uit de uitspraak van de reclamecodecommissie blijkt, met succes.

De meeste uitlatingen van wddtu vallen onder de vrijheid van meningsuiting. De spotjes van 10 en 15 seconden zijn daar, naar het oordeel van de reclamecodecommissie, redelijke voorbeelden van. De lange spot bevat echter grove leugens over het leven van de echt bestaande olifant Buba. De reclamecodecommissie verbiedt de lange radiospot en daarmee verliezen de twee korte spotjes hun draagkracht.

Op hun eigen website laat de woordvoerder van wddtu, Jeroen van Kernebeek, teleurgesteld weten dat hun lange reclamespotje uitgerekend op het aspect van dierwelzijn als misleidend wordt bestempeld. Ons verbaast het niets: Eerlijk duurt ook in 2008 nog steeds het langst...